понеділок, 25 грудня 2017 р.

МАЛЮК , КАРЛСОН ... і ФІЗИКА.






- Чудово! - здивувався Малюк. - Але дозволь! Ти ж летів з позитивним тангажем.
- Чого? - Карлсон відкрив рот від несподіванки і мало не вдавився.
- Ну ... Ти летів головою вгору, злегка нахилившись вперед. При цьому пропелер повинен був тягнути тебе вгору і назад. Чому ж ти летів вперед, а не назад? .. А можна подивитися на твій пропелер?
- Звичайно. - Карлсон розвернувся.
- З глузду з'їхати! Я так і думав, - сказав Малюк, оглянувши пропелер.
- Що, хороший пропелер? - потішено запитав Карлсон.
- Так я і думав, що це не пропелер, - сказав Малюк. - Пропелер не міг би так працювати, тому що твоя спина екранувала б основний потік повітря, і вся енергія розтрачувалася б на створення турбулентності.
- Ей, ти чого? - Карлсон надувся. - Це найкращий в світі пропелер!
- Не сердься! Звичайно, це чудовий пропелер! - поспішно сказав Малюк. - Тільки це не зовсім пропелер. У нього дуже цікава система перекосу лопатей. Вектор тяги лежить в площині обертання, а точка прикладання сили зміщена вліво. Таким чином, підйомна сила спрямована від ніг до голови, уздовж спини, а не перпендикулярно, як я спочатку подумав. А точка прикладання сили зміщена вліво - тому що вона діє на ті лопаті, які в даний момент рухаються вниз ...
- Ти чого лаєшся? - образився Карлсон. - Теж мені, фахівець знайшовся.
- Ну звичайно! - Малюк ляснув себе по лобі. - Я-то намагався подумки побудувати механіку твого польоту через вкорочену дію, використовуючи Механіку Лагранжа. Але, схоже, гамільтонів підхід тут буде набагато наочніше. Головне, зуміти записати гамільтоніан, а далі ...
- Ти, здається, збирався розповідати мені казку! - знову надувся Карлсон.
- Ну ось, ти знову образився! - засмучено сказав Малюк. - Просто мені здається, що такий пропелер, як у тебе, неминуче викличе додатковий крутний момент. У тебе ж немає хвостового гвинта, як у вертольота. І тебе буде відводити в бік по курсу. Я ніяк не можу зрозуміти, як ти компенсуєш цей момент. Він повинен розгортати тебе, і в якийсь момент ти неминуче впадеш в штопор.
- Стривай! Я зрозумів! Я все зрозумів! - вигукнув Малюк, кидаючись до вікна. Карлсон заклав крутий віраж і повернув назад.
- Ну що ти зрозумів? - запитав Карлсон, бухнувшісь на диван. - Що гостей треба розважати, а не нести всяку нісенітницю?
- Я зрозумів, як ти компенсуєш це обертання! - крикнув Малюк. - Ти в польоті весь час махати рукою. На цю виставлену в сторону руку тисне потік повітря і бореться з обертанням. Щоб летіти, ти повинен весь час махати рукою. Карлсон здорово розлютився.
- Знову ти за своє! - похмуро сказав він. - Нічого я нікому не винен! Я махаю всім рукою і кричу «Е-ге-гей!», Тому що я веселий і привітний чоловік у самому розквіті сил. Але таким занудам, як ти, я навіть махати рукою тепер не буду.
- Якщо моя теорія вірна ... - почав було Малюк, але Карлсон уже вилетів у вікно. Малюк побачив, як Карлсон, набираючи швидкість, рефлекторно смикнув правою рукою, але стримався. Тут його повело в сторону. Він спробував виправитися і знову мало не махнув правою рукою, але негайно схопив її лівою і притиснув до тулуба. Карлсона повело сильніше, і раптово розвернуло боком до напрямку польоту. Він здався і відчайдушно замахав рукою, але було пізно. Потік повітря перевернув його, і, безладно перекидаючись, Карлсон полетів вниз.
- Су-у-к-а-а-а-а-а! - долинув до Малюка останній крик Карлсона, і Малюк побачив, як Карлсон на повній швидкості врізався в бетонний стовп, прокотився по землі і нерухомо завмер, розкинувши руки і ноги.
Малий зітхнув і повернувся до книжки. Але йому знову не дали спокійно почитати.
- Малюк! - пролунав голос тата. Малюк обернувся.
- Малюк, це ти брав гідродинаміку Ландау і Ліфшиця? - м'яко запитав тато, входячи в кімнату. - Вона стояла на полиці і закривала собою пляма на шпалерах, а тепер її немає.
- Це я, я поклав її на тумбочку, - прошепотів Малюк. - Мені було не дотягтися, щоб поставити її назад на полицю.
- Малюк, Малюк. - Папа ласкаво поплескав Малого по голові. - Ну навіщо ти береш такі книжки? Все одно ти до них ще не доріс! І картинок в ній майже немає.
- Все одно я нічого не зрозумів, - збрехав Малюк.
- Звичайно, не зрозумів. Адже для цього треба багато вчитися, спочатку в школі, потім в інституті - а ти поки ще тільки в першому класі. Краще подивися, хто до тебе прийшов, - сказав тато, пропускаючи в двері Крістера і Гунілла, друзів Малюка.
- Крістер! Гунілла! - радісно вигукнув Малюк. - Жахливо радий вас бачити! Папа з ніжністю подивився на Малюка і тихенько вийшов.
- Малюк! - сказав Крістер, простягаючи Малюкові якийсь згорток. - Ми вітаємо тебе з Днем Народження і хочемо подарувати тобі цю камеру Вільсона.
- Камеру Вільсона? - Очі Малюка засяяли. - Ось чудово! Давно про неї мріяв! А який у неї коефіцієнт перенасичення пари?
Малюк щиро зрадів, але все одно Крістер вловив сумні нотки в його голосі.
- Що трапилося, Малюк? - запитав він. - Ти чимось засмучений?
Малюк важко зітхнув і з тугою закрив закладкою.
- Собаку мені не подарували ...... ох, вже ця  фізика...

1 коментар:

  1. Переглянувши мультфільм про Карлсона, Марічка вирішила
    дізнатися, скільки варення з’їв Карлсон і за допомогою старшого брата Андрія
    склала таку задачу. «Коли Карлсона нагодували варенням, він затратив для
    піднімання на дах на 4 с більше часу, ніж зазвичай. Відстань від вікна Малюка
    до даху – 10 м. Потужність двигунця Карлсона стала і дорівнює 75 Вт. Рух
    Карслона в обох випадках вважати рівномірним».Маса варення, яке з"їв Карлсон-?
    Дано:
    h=10 м
    N=75 Вт
    g=9,68 Н/кг
    t2-t1=4 с
    Відповідь - 3 кг

    ВідповістиВидалити